Het Uitzicht Beperkt
Zuiver
De simpelste verklaring van zuiver met betrekking tot dingen is: niet vervuild of aangetast door onzuiverheden die niet tot het oorspronkelijke materiaal van een voorwerp behoren. Het evangelie in zuivere vorm is voor de gewone mens eigenlijk niet meer mogelijk.
Alleen door diepgaande studie is het mogelijk om dicht bij de oorsprong van het ontstaan van het evangelie of de evangeliën te komen en dat is slechts voor de zeer geletterden weggelegd. De gewone mens, de leek, kan alleen afgaan op wat anderen voor hem hebben bestudeerd en uitgeplozen en, gezien wat hierover is geschreven in het hoofdstuk Onschuld, is dat in grote mate afhankelijk van de overtuiging of zienswijze van de publicist.
Zuiverheid wat betreft het evangelie is dan ook uitgesloten voor wat betreft wij, de gelovige, krijgen voorgeschoteld. Je zou daar zeer teleurgesteld over kunnen zijn, maar dat is een overhaaste conclusie.
Alles wat met evangelie in de zin van het bovenzinnelijke te maken heeft is een kwestie van geloof. En door te geloven probeer je gestalte te geven aan iets dat niet per se aanschouwelijk is voor een ander maar op de een of andere manier aan jou aanschouwelijk is gemaakt.
Alle vooruitgang is in principe gebaseerd op geloof in de mogelijkheid dat een idee onder bepaalde omstandigheden mogelijk is. Gelukkig zijn er mensen die door hun geloof in een idee dat zij kregen dingen kunnen realiseren, soms door een toevallige ontdekking, of naar aanleiding van een studie of anders om.
Zo is het ook met het evangelie: Indien men wat betreft het bovenzinnelijke niet meer mag geloven in wat persoonlijk wordt ervaren, is het geloof ten opzicht ervan niet langer zuiver. Zuiverheid in het denken met betrekking tot het evangelie om zo de zuiverheid van het evangelie te kunnen ervaren, kan alleen door zelf te trachten het contact te herstellen met het bewustzijn dat het mogelijk maakt onderscheid te maken tussen het algemene denken en het intellectuele denken.